Mohon Di Sebarluaskan !! Begini 7 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Dalam Seketika Yang Belum Banyak Orang Tahu....

Beras yang disimpan lewat cara yg tidak benar atau sangat lama bukanlah sahaja bisa meninggalkan bau hap4k, bahkan juga bisa terserang kutu! 


Menghilangkan kutu beras satu per satu tak mudah dan membutuhkan kesabaran. Kadang­kadang masihlah ada kutu beras yang tersembunyi di sebalik beras hingga ketika dimasak, kita masihlah lagi menjumpai sebagian ekor kutu tersebut di pada nasi.  

Memanglah geram dibuatnya! Silap haribulan, jalan pintas yang mungkin bakal kita kerjakan 
adalah dengan membuang beras yang berkutu serta beli beras yang baru. Namun, jika senantiasa begitu berbuat sedemikian dah jadi satu pembaziran juga. Tidak juga bagus, kan. 
Ada langkah untuk kita mencegah serta mengatasi permasalahan kutu beras ini, antaranya :

1. Gunakan Daun Asam Jawa 

Masukkan dua atau tiga helai daun asam Jawa yang sudah dibersihkan serta dikeringkan kedalam tempat penyimpanan beras. Sesekali bukalah tempat penyimpan beras agar udaranya tak terperangkap serta beras tidak berbau hapak. 

2. Manfaat Daun Limau Purut 

Setiap 10 kg beras, campur dengan 50g daun limau purut yang telah ditumbuk. Dengan adanya ini beras anda bakal bebas dari pada bau hapak.

3. Daun Belimbing Buluh 
Simpan beras dengan dua tau tiga helai duan belimbing buluh yang telah dibersih dan 
dikeringkan. Daun belimbing buluh dapat dibuktikan efektif untuk menghapuskan kutu beras. 

4. Cili Kering 
Gunakan cili kering. Input dua atau tiga biji cili kering kedalam tempat penyimpanan beras. Bau menyengat dari pada cili kering it bakal mengusir kutu. Jangan lupa untuk tutup kotak penyimpanan beras itu dengan rapat serta taruh di tempat yang kering serta sejuk. ‘Confirm’ kutu beras tidak berani datang! 

5. Bawang Putih 
Anda bisa memakai bawang putih untuk mengusirnya kerana kutu beras tidak suka pada aroma khas bawang putih yang menyengat. Langkahnya yaitu dengan memasukkan bawang putih yang telah dikupas pada beras yang anda simpan. Namun cara ini berisiko bakal merosakkan beras kerana kandungan air dari pada bawang putih bisa membuatkan beras jadi lembab serta berkulat jika 
disimpan sangat lama. Baiknya, anda taburkan bawang putih yang telah dihiris kedalam beras yang sudah ditempatkan didalam talam atau sisa. Langkah tersebut bakal membuatkan kutu beras tersebut 
‘cabut lari’ meninggalkan beras tersebut . 

6. Kulit Kayu Manis 
Terkecuali berguna menghalau semut, nyatanya kulit kayu manis juga berusaha mengusir 
kutu beras. Langkahnya cukup mudah, masukan kulit kayu manis kedalam manis di 
tempat penyimpanan beras. Aroma khasnya itu bakal membuatkan kutu­kutu berasa 
berasa tidak selesa. 

7. Jemur Di Tempat Panas 
Masukan beras didalam bekas yang bisa meninggalkan kesan panas seperti ‘stainless’. Lalu jemur ditempat yang panas, kurang lebih dalam 20 minit. Tutup atasnya dengan sehelai kain putih. 

Panas yang ditinggalkan oleh ‘stainless’ bakal membuatkan kutu beras tersebut kepanasan serta bakal mencari tempat yang sejuk hingga ia bakal melekat pada kain itu. Anda bakal lihat kutu­kutu beras itu melekat pada kain, lalu buanglah kutu­kutu itu.